του Κωνσταντίνου Κυράνη / cubakosta@gmail.com
Αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα Π.Ο.Ε.Π.Λ.Σ.
Σε μια περίοδο που ο σύγχρονος ΕΛΛΗΝΑΣ ζει τα πέτρινα χρόνια της ζωής του, τα στελέχη του Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ. μαζί με την αξιοπρέπεια τους χάνουν και το πολυτιμότερο αγαθό …την Δωρεάν Υγεία.
Φάνταζε ασύλληπτο πριν λίγα χρόνια ο Λιμενικός να εκλιπαρεί για δωρεάν Ιατροφαρμακευτική περίθαλψη του ίδιου και της οικογένειας του ..δυστυχώς όμως έφτασε η μέρα αυτή.
Βέβαια το πρόβλημα παρά το γεγονός ότι πήρε τραγικές διαστάσεις στις μέρες μας, έχει τις ρίζες του στα προηγούμενα χρόνια.
α) Τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος σύμφωνα με το Π.Δ. 432/83 “Υγειονομική Περίθαλψη των Στρατιωτικών των Ε.Δ. και του Λ.Σ., καθώς και των μελών της οικογενείας τους” εντάσσονται στο ιατροφαρμακευτικό σύστημα του ΥΕΘΑ . Ως εκ τούτου παρέχεται Υγειονομική περίθαλψη από τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία αλλά και όσους Ιατρούς, Ιατρικά Κέντρα, Νοσηλευτικά Ιδρύματα και Ιδιωτικές κλινικές έχουν συνάψει συμβάσεις με το ΥΕΘΑ.
β) Επίσης σύμφωνα με το άρθρο 34 του Νόμου 3232/05 “Θέματα κοινωνικής ασφάλισης” στα στελέχη του Λιμενικού Σώματος παρέχεται Υγειονομική περίθαλψη και από ιδιώτες Ιατρούς, ιδιωτικά Ιατρικά Κέντρα, ιδιωτικά Νοσηλευτικά Ιδρύματα και Ιδιωτικές κλινικές που έχουν συνάψει συμβάσεις με το Δημόσιο.
γ) Κατά συνέπεια τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος δεν εντάσσονται στο Ιατροφαρμακευτικό σύστημα του Ε.Ο.Π.Π.Υ.
δ) Το Λιμενικό Σώμα έχει αποκτήσει το δικό του Αρχηγείο ενταγμένο στο Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αποκτώντας ταυτόχρονα διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια με δικό του προϋπολογισμό, δική του Υγειονομική και Οικονομική Υπηρεσία ελέγχου των ιατροφαρμακευτικών δαπανών.
Βέβαια τόσα χρόνια μιας και το Λ.Σ., όπως στα περισσότερα θέματα, αντιμετωπίζονταν ως ερμαφρόδιτος οργανισμός, ουδέποτε δόθηκε λύση στα προβλήματα που προέκυπταν κατά καιρούς γιατί ενώ είχαμε ενταχθεί στο ιατροφαρμακευτικό σύστημα του ΓΕΕΘΑ στην πραγματικότητα αντιμετωπιζόμασταν ως Δημόσιοι Υπάλληλοι. Γιατί ενώ η διαδικασία προέβλεπε την πληρωμή όλου του ποσού των φαρμάκων από τα στελέχη του ΛΣ, την υποβολή των απαραιτήτων δικαιολογητικών προς έλεγχο στην υγειονομική υπηρεσία του ΥΕΝ και την μετέπειτα ενταλματοποίηση τους, προτιμήθηκε τελικά η προσέγγιση των Φαρμακευτικών Συλλόγων και των γιατρών σε όλους τους Νομούς της Χώρας για τη δωρεάν χορήγηση ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
Οι τοπικές συνδικαλιστικές Ενώσεις πήραν την πρωτοβουλία επαφής με φαρμακεία και γιατρούς τους οποίους και ενημέρωσαν ότι τα παραστατικά των δαπανών θα υποβάλλονταν συγκεντρωτικά στην Υγειονομική Υπηρεσία του τότε ΥΕΝ και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα εξοφλούνταν, καθεστώς το οποίο και ισχύει μέχρι και τις μέρες μας.
Σε αυτό το ιδιόμορφο καθεστώς χαλαρότητας και άγνοιας βαδίσαμε όλα τα προηγούμενα χρόνια και όσες φορές έγιναν προτάσεις για οριστική διευθέτηση των όποιων εκκρεμοτήτων προέκυπταν ,προς αποφυγή προβλημάτων στο μέλλον, οι πάντες κώφευαν και αδιαφορούσαν μιας και δεν υπήρχε, τότε, πρακτικό πρόβλημα.
Όταν όμως τα χρήματα στα ταμεία στέρευαν και ο δημοσιονομικός έλεγχος στις δαπάνες έγινε αυστηρός και άκαμπτος ,σε κάποιες περιπτώσεις, οι Ιατροφαρμακευτικοί Σύλλογοι ζήτησαν από το Υπουργείο να συνάψει συμβάσεις ώστε να διασφαλιστεί από τη μία το χρονικό διάστημα εξόφλησης των οφειλόμενων και από την άλλη η σίγουρη καταβολή τους.
Διαπιστώθηκε όμως ότι το Λ.Σ. από μόνο του δεν μπορούσε να υπογράψει συμβάσεις καθώς ήταν ενταγμένο στο ιατροφαρμακευτικό σύστημα του ΓΕΕΘΑ το οποίο και ήταν αρμόδιο για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.
Το πρόβλημα μάλιστα πήρε τραγικές διατάσεις όταν το ΛΣ “μετακόμισε” στο ΥπΤΠ (με σκοπό την ίδρυση της Ελληνικής Ακτοφυλακής) χωρίς βέβαια να δικαιούται τα χρήματα που είχαν προβλεφθεί για τα στελέχη του για τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες του ΥΕΝΑΝΠ αφού το Λ.Σ. πλέον είχε διαφορετικό ΑΦΜ ,αλλά και όπως ήταν φυσικό δεν είχαν προβλεφθεί τα ανάλογα ποσά στο ΥΠτΠ καθώς όταν συντάχτηκε ο προϋπολογισμός δεν είχε αποφασιστεί η απαγκίστρωση του Λ.Σ. από το ΥΕΝΑΝΠ.
Τότε συνειδητοποίησαν όλοι ότι το Λιμενικό Σώμα δεν υφίστατο ως αυτόνομος οργανισμός μιας και δεν διέπονταν από νόμους και διατάξεις που θα καθόριζαν τα βασικά δεδομένα ύπαρξης και λειτουργίας του.
Όλες οι παραπάνω τραγελαφικές εξελίξεις δημιούργησαν ένα τεράστιο αλαλούμ χωρίς αρχή και τέλος τόσο για τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες αλλά και τα οδοιπορικά έξοδα των Λιμενικών.
Το χειρότερο όλων βεβαία ήταν ότι τα ποσά που έμεναν απλήρωτα από το 2007 και έπειτα ήταν τεράστια και οι Φαρμακευτικοί σύλλογοι αλλά και οι γιατροί άρχισαν να απειλούν για την διακοπή της δωρεάν παροχής Ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης.
Κάποιοι Φαρμακευτικοί σύλλογοι από τα τέλη του 2009 επέβαλαν την διακοπή των δωρεάν φάρμακων στα στελέχη του Λ.Σ., γεγονός που τότε μας κατάτασσε αρνητικούς πρωτοπόρους …έπειτα βέβαια ακολούθησαν και οι υπόλοιποι σε όλη την Ελληνική Επικράτεια.
Για την επίλυση του προβλήματος στα μέσα του 2011 λάβαμε την υπόσχεση από τον Υπουργό ΠτΠ για την εκταμίευση πόσου 6,5 από συνολικό ποσό των 7,5 εκατομμυρίων ευρώ για τα οφειλόμενα οδοιπορικά και 4,5 από τα 8 εκατομμύρια ευρώ για τα ιατροφαρμακευτικά.
Η αλήθεια είναι ότι ουδείς θεώρησε, μέσα σε ένα γενικό κλίμα αβεβαιότητας ,ότι είναι πιθανή μια τόσο θετική εξέλιξη. Παρόλα αυτά αφού καταβλήθηκαν τεράστιες προσπάθειες από τους συναδέλφους που υπηρετούν στις υγειονομικές και στις οικονομικές υπηρεσίες του Λ.Σ. και περί τα τέλη του 2011 ενταλματοποιήθηκαν οι περισσότερες δαπάνες που αφορούν στα οδοιπορικά και τις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες (από το σύνολο των χρημάτων που συνολικά δεσμεύτηκαν).
Και ενώ για τα οδοιπορικά η εξέλιξη είναι “χαράς Ευαγγέλιο” καθώς επεστράφη στα στελέχη του Λ.Σ. το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων που είχαν καταβάλλει από την τσέπη τους, η εξόφληση όμως του ανάλογου ποσού που αφορούσε στις ιατροφαρμακευτικές δαπάνες, δεν είχε τα ανάλογα οφέλη καθώς το κακό ήδη είχε γίνει και οι περισσότεροι γιατροί έπαψαν να δέχονται δωρεάν τα στελέχη του Λ.Σ. και οι Φαρμακευτικοί Σύλλογοι άρχισαν ο ένας μετά τον άλλο να επιβάλουν “εμπάργκο” στη χορήγηση δωρεάν φαρμάκων.
Είναι αλήθεια ότι το Λιμενικό Σώμα έχει πλέον χάσει την αξιοπιστία του καθώς επί σειρά χρόνων ήταν αφερέγγυο στις υποχρεώσεις του και δυστυχώς η εντύπωση αυτή δεν αλλάζει εύκολα ιδίως σε μια εποχή οικονομικής κατάρρευσης του Κράτους.
Στον αντίποδα θα πρέπει να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με το Νόμο ΄΄Εθελοντισμός στο Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή και στο Πυροσβεστικό Σώμα και άλλες διατάξεις για την Ελληνική Ακτοφυλακή΄΄ δίνεται το δικαίωμα στο Λιμενικό Σώμα να συνάπτει απ’ ευθείας συμβάσεις με γιατρούς και φαρμακευτικούς Συλλόγους δεδομένο πού αν εξασφαλίζονται τα σχετικά ποσά κάθε έτος ίσως αποτελεί την ιδανικότερη λύση .
Βεβαία από πολλούς έχει τεθεί το δίλλημα για πιθανή ένταξή μας στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ (Εθνικός Οργανισμός Παροχής Υπηρεσιών Υγείας) πρώην ΟΠΑΔ θεωρώντας ότι ίσως με τον τρόπο αυτό εξασφαλιστεί καλύτερη και σταθερή ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Όμως οι τελευταίες ειδήσεις αναφέρουν ότι ο νέος οργανισμός δεν θα είναι τόσο “ΥΓΙΗΣ” και το μέλλον του δεν διαγράφεται ευοίωνο. Ως χαρακτηριστικό παράδειγμα θα αναφερθεί ότι με το υπάρχον σύστημα παρέχεται η δυνατότητα των είκοσι (20) λογοθεραπειών στα τέκνα των στελεχών του ΛΣ σε αντίθεση με τις έξι (06) του ΟΠΑΔ και τις τρεις(03) του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Ως τελευταίο θα πρέπει να αναφερθεί ότι η Υπηρεσία Δημοσιονομικού Έλεγχου του ΛΣ είναι η μόνη υπηρεσία που παράτυπα επιβάλει ως απαραίτητο δικαιολογητικό την υποβολή εξοφλητικής απόδειξης από του γιατρούς και τους φαρμακοποιούς, γεγονός που δημιουργεί ακόμη ένα επιπρόσθετο αγκάθι στην επίλυση του σοβαρού αυτού προβλήματος καθώς υποχρεώνει τους ήδη απλήρωτους γιατρούς και τους φαρμακοποιούς να προκαταβάλουν το ΦΠΑ και τους σχετικούς φόρους για χρήματα που θα λάβουν μετά από σχεδόν δύο (2) χρόνια.
Ως θετική θα πρέπει να θεωρηθεί και η εξέλιξη της δυνατότητας που περιέρχεται το ΛΣ να ιδρύσει φαρμακεία πρόταση που ήδη εξετάζεται θετικά.
Σε μία σύγχρονη Ελληνική Ακτοφυλακή τελικά ο τίτλος που φέρουμε ως Λιμενικό Σώμα ή το Υπουργείο στο οποίο θα ανήκουμε ακόμη και το καθεστώς της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στο οποίο θα ενταχτούμε δεν έχει τόση σημασία αν οι παροχές Υγείας για τις οποίες μηνιαία καταβάλουμε ένα σεβαστό ποσό ..δεν είναι Δωρεάν !!!