4 Φεβρουαρίου 2013

Οι αρχές και οι λειτουργίες της σωστής, χρηστής και αποτελεσματικής διοίκησης

ΠΑΣΧΑΛΑΚΗΣ Χρήστος / chrispas777@hotmail.com
Μέλος Δ.Σ. ΠΟΕΠΛΣ – Ταμίας ΕΠΛΣ Κ. Μακεδονίας

Μέρος 2ο – ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Στο 1ο μέρος, αναφέρθηκα στον ηγέτη (εδώ). Ο ηγέτης, είναι αυτός που ασκεί την διοίκηση, είναι αυτός που θα επιλέξει τον τρόπο διοίκησης.

Οι 2 βασικές παράμετροι μιάς σωστής, χρηστής και αποτελεσματικής διοίκησης είναι οι αρχές και οι λειτουργίες της.

ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

  • Επιλογή του κατάλληλου συστήματος διοίκησης σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση (ατομικό, συλλογικό, συμμετοχικό)
  • Σταθερή προσκόλληση στους επιδιωκόμενους σκοπούς και στόχους, στην ιδέα της προόδου, της ανάπτυξης και του συνεχούς εκσυγχρονισμού.
  • Εφαρμογή του αποκεντρωτικού συστήματος διοίκησης με εκχώρηση αρμοδιοτήτων από τις ανώτερες στις κατώτερες διοικητικές θέσεις.
  • Επιλογή των κατάλληλων στελεχών για τις διοικητικές θέσεις σ’ όλη την ιεραρχική κλίμακα.
  • Εφαρμογή των ανθρώπινων σχέσεων με κατάλληλες συμπεριφορές προς το προσωπικό.
  • Σαφής προσδιορισμός αρμοδιοτήτων (εξουσίας και ευθύνης) και έργων, με διαχωρισμό των διοικητικών, λειτουργικών, επιτελικών και εκτελεστικών θέσεων.
  • Χρησιμοποίηση σε όλους τους τομείς των πιο σύγχρονων και αποτελεσματικών τεχνολογικών μέσων, συστημάτων, τεχνικών και μεθόδων.
  • Δικαιοσύνη και αντικειμενικότητα στις συμπεριφορές, τις κρίσεις και τις αξιολογήσεις.
  • Τήρηση της συνέχειας στη διοίκηση για να αποφεύγονται τα κενά ηγεσίας (ορισμός αναπληρωτών).
  • Ορθολογικός καθορισμός των προσώπων που εποπτεύονται από κάθε προϊστάμενο (όχι παραπάνω από 6).
  • Εφαρμογή της ενότητας στη διοίκηση, ώστε καθένας να παίρνει εντολές από ένα μόνο προϊστάμενο, για την αποφυγή σύγχυσης.
  • Εφαρμογή της ενότητας στην κατεύθυνση που εξασφαλίζεται, αφενός με την κατάρτιση και τήρηση ενός ενιαίου προγράμματος δράσης και αφετέρου με τον συντονισμό όλων των ενεργειών.
  • Τήρηση, κατά το δυνατό, της μονιμότητας του προσωπικού και της ενότητας του, με την αποφυγή διακρίσεων.
  • Υποταγή όλων, από την κορυφή μέχρι τη βάση, χωρίς εξαίρεση, στο γενικό συμφέρον.
  • Εφαρμογή της αρχής της εξαίρεσης, σύμφωνα με την οποία η διοίκηση πρέπει να εξαιρεί από τις ασχολίες της τα επουσιώδη θέματα για να μπορεί ν’ αφοσιώνεται στα ουσιώδη.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Άμεση συνέχεια των αρχών της διοίκησης, είναι οι Λειτουργίες της διοίκησης. Κύριες λειτουργίες (βασικά έργα) της διοίκησης – ειδικά της ανώτατης διοίκησης – θεωρούνται οι «10 εντολές» που είναι οι εξής:

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΖΩ: Καθορίζω τη στρατηγική ως προς τους μακροχρόνιους σκοπούς, την πολιτική που αφορά στο πώς θα επιτευχθούν οι επιδιώξεις και τα προγράμματα δράσης, με τα οποία θα υλοποιηθούν τα ανωτέρω.

ΟΡΓΑΝΩΝΩ: Κάνω τον καταμερισμό των έργων, την τομεοποίηση και τμηματοποίηση με βάση την εξειδίκευση, ορίζω την δομή με κατανομή των δραστηριοτήτων, εφαρμόζω τον συνδυασμό γραμμικής και επιτελικής εξουσίας, αναθέτω αρμοδιότητες σε συλλογικά όργανα και βοηθητικά τμήματα και με βάση όλα τα παραπάνω καταρτίζω το Οργανόγραμμα.

ΔΙΕΥΘΥΝΩ: Μεριμνώ για μια κατάλληλη ηγετική συμπεριφορά ώστε να είναι κατά το δυνατό πιο αποτελεσματική η ηγεσία, μέσα σε ευνοϊκές ανθρώπινες σχέσεις.

ΣΥΝΤΟΝΙΖΩ: Με βάση τον προγραμματισμό και με συσκέψεις στελεχών, επαγρυπνώ ώστε όλες οι ενέργειες να τείνουν προς τους κοινούς σκοπούς και στόχους.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΩ: Φροντίζω να υπάρχει αποτελεσματική επικοινωνία σε κάθετη (από πάνω προς τα κάτω) και οριζόντια διάταξη θέσεων και σε σταθερή βάση επικοινωνία με τους εξωθεσμικούς παράγοντες που ασχολούνται και ενδιαφέρονται για το Σώμα, χρησιμοποιώντας τα καταλληλότερα μέσα γι’ αυτό το σκοπό.

ΑΠΟΦΑΣΙΖΩ: Επιδιώκω ώστε για κάθε πρόβλημα να επιλέγω την πιο ικανοποιητική για την Υπηρεσία λύση, ανάμεσα στις διάφορες εναλλακτικές λύσεις, χρησιμοποιώντας τα απαιτούμενα πρόσωπα, τις προσφορότερες τεχνικές και την τεχνολογία.

ΣΤΕΛΕΧΩΝΩ: Τόσο για τις διοικητικές θέσεις όσο και για τις υπόλοιπες (επιτελικές, εκτελεστικές), μετά από προγραμματισμό των αναγκών της Υπηρεσίας σε προσωπικό, φροντίζω και μεριμνώ για την εκπαίδευση, την επιμόρφωση και την ηθική αμοιβή του προσωπικού, ώστε να βρίσκεται αυτό σε υψηλό επίπεδο.

ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΩ: Με στόχο την αποκέντρωση της εξουσίας από την ανώτατη και τις ανώτερες διοικητικές θέσεις, εκχωρώ στις υποκείμενες θέσεις εξουσία και ευθύνη με εξουσιοδότηση και έτσι, αφενός κάνω πιο ενδιαφέρον το έργο των κατωτέρων και αφετέρου ανακουφίζω τους ανωτέρους από φόρτο αρμοδιοτήτων.

ΠΑΡΟΤΡΥΝΩ: Θεσπίζω ηθικά (μιας και δεν μπορούμε να παρέχουμε οικονομικά) κίνητρα προς το προσωπικό, για να το παρακινήσω, ώστε ν’ αυξήσει την απόδοση του για ωφέλεια δική του και της Υπηρεσίας

ΕΛΕΓΧΩ: Εκλέγω το πιο αποτελεσματικό σύστημα ελέγχου, καθιερώνω ελεγκτικά «πρότυπα» μέσα σε λογικά πλαίσια, φροντίζω ώστε να είναι ορθή η εκτίμηση των πραγματοποιήσεων σε σχέση με τα «πρότυπα» και αν υπάρχουν αποκλίσεις επιχειρώ τη διόρθωση τους, πάντα με την βοήθεια των πιο έγκυρων έμψυχων οργάνων (ελεγκτών).

Δείτε επίσης

Στέφανος Σταυρινούδης, Γενικός Γραμματέας ΕΠΛΣ Αττικής Πειραιώς και Νήσων : «Ένα ακόμα επεισόδιο στην απαξίωση του ενστόλου(;)»

245 Δεκατέσσερα χρόνια μετά τις εκκωφαντικές επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στη ζωή μας, ένα μεγάλο …

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.